Audyt wewnętrzny

Stanowisko ds. Audytu Wewnętrznego w Wojewódzkim Urzędzie Pracy w Białymstoku zostało utworzone na podstawie Uchwały Nr 92/1096/04 Zarządu Województwa Podlaskiego z dnia 15 czerwca 2004 r. w sprawie zatwierdzenia regulaminu organizacyjnego Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Białymstoku. Uchwałą powyższą wprowadzono również odrębność organizacyjną Stanowiska ds. Audytu Wewnętrznego.

Cel, uprawnienia i odpowiedzialność oraz zasady funkcjonowania i zakres audytu wewnętrznego w Urzędzie oraz podstawowe prawa i obowiązki w zakresie audytu wewnętrznego określa Statut audytu wewnętrznego w Wojewódzkim Urzędzie Pracy w Białymstoku, wprowadzony Zarządzeniem Dyrektora Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Białymstoku.

Audytor wewnętrzny podlega bezpośrednio Dyrektorowi Urzędu, który zapewnia mu organizacyjną odrębność wykonywania zadań określonych w ustawie o finansach publicznych. 

Funkcjonowanie audytu wewnętrznego regulują:

Akty prawne krajowe:

  • Ustawa o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych,
  • Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie audytu wewnętrznego oraz informacji o pracy i wynikach tego audytu.

Wytyczne zawarte w:

  • Standardach audytu wewnętrznego dla jednostek sektora finansów publicznych - ogłoszonych w Komunikacie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 12 grudnia 2016 r.

Definicja audytu wewnętrznego, zakres, cele i zasady

Zgodnie z ustawą o finansach publicznych audyt wewnętrzny jest działalnością niezależną i obiektywną, której celem jest wspieranie Dyrektora Urzędu w realizacji celów i zadań przez systematyczną ocenę kontroli zarządczej oraz czynności doradcze.

Ocena, o której mowa dotyczy w szczególności adekwatności, skuteczności i efektywności kontroli zarządczej w Urzędzie.

Audyt  wewnętrzny  może  objąć  swoim  zakresem  wszystkie  obszary  działania  Urzędu. Audyt wewnętrzny obejmuje zadania zapewniające i czynności doradcze. Podstawowe znaczenie mają zadania zapewniające. Zakres zadań zapewniających określa plan audytu.
W przypadku wystąpienia okoliczności obligujących przeprowadzenie zadania zapewniającego poza planem audytu, charakter zadania określa temat zadania zapewniającego / program zadania. Czynności doradcze, służące wspieraniu kierownika jednostki w realizacji celów i zadań mogą być świadczone na wniosek Dyrektora Urzędu lub z inicjatywy audytora wewnętrznego. Działania o charakterze doradczym mogą być wykonywane, o ile ich cel i zakres nie naruszają zasady obiektywizmu i niezależności audytora wewnętrznego oraz nie prowadzą do przejmowania odpowiedzialności za kierownictwo. Zakres audytu wewnętrznego nie może być ograniczany. Dyrektor Urzędu powinien być niezwłocznie powiadamiany o wszelkich próbach ograniczania zakresu audytu.

W ramach badania i oceny adekwatności, skuteczności i efektywności systemu kontroli zarządczej, zarządzania ryzykiem oraz kierowania Urzędem, audyt wewnętrzny w szczególności obejmuje:

  1. przegląd ustanowionych mechanizmów kontroli zarządczej oraz wiarygodności i rzetelności informacji operacyjnych, zarządczych i finansowych,
  2. ocenę przestrzegania przepisów prawa, regulacji wewnętrznych Urzędu oraz programów, strategii i standardów ustanowionych przez właściwe organy,
  3. ocenę zabezpieczenia mienia Urzędu,
  4. ocenę efektywności i gospodarności wykorzystania zasobów Urzędu,
  5. przegląd programów i projektów w celu ustalenia zgodności funkcjonowania Urzędu z planowanymi wynikami i celami,
  6. ocenę dostosowania działań Urzędu do przedstawionych wcześniej zaleceń audytu lub kontroli.

Cele i zasady audytu wewnętrznego

  1. Ogólnym celem prowadzenia audytu wewnętrznego jest przysparzanie wartości i usprawnianie funkcjonowania Urzędu.
  2. Audyt wewnętrzny poprzez niezależną i obiektywną ocenę systemów zarządzania i kontroli funkcjonujących w Urzędzie, dostarcza Dyrektorowi racjonalne zapewnienie, że systemy te działają prawidłowo (zadania zapewniające).
  3. Audyt wewnętrzny poprzez czynności doradcze przyczynia się do usprawniania funkcjonowania Urzędu.
  4. Rola audytu wewnętrznego polega na wykrywaniu i oszacowaniu potencjalnego ryzyka, mogącego pojawiać się w ramach działalności Urzędu oraz na badaniu i ocenianiu adekwatności, skuteczności i efektywności systemu kontroli zarządczej, które ma na celu eliminowanie lub ograniczanie takiego ryzyka.

Planowanie i sprawozdawczość

Audyt wewnętrzny przeprowadza się na podstawie rocznego planu audytu wewnętrznego po uprzednim przeprowadzeniu analizy ryzyka w zakresie działania Urzędu. W uzasadnionych przypadkach audyt wewnętrzny przeprowadza się poza planem audytu.

Audytor wewnętrzny przygotowuje plan audytu w porozumieniu z Dyrektorem Urzędu.

Roczny plan audytu na rok następny przedstawiany jest Dyrektorowi Urzędu oraz Marszałkowi Województwa do końca danego roku kalendarzowego.

Do końca stycznia każdego roku audytor wewnętrzny składa Dyrektorowi Urzędu oraz Marszałkowi Województwa sprawozdanie z prowadzenia audytu wewnętrznego za rok poprzedni.
 
Wyniki audytu wewnętrznego przedstawia się w sprawozdaniu z zadania zapewniającego, które jest przekazywane Dyrektorowi Urzędu oraz audytowanemu.

Metryka strony

Udostępniający: Wojewódzki Urząd Pracy w Białymstoku

Wytwarzający/odpowiadający: Mironowicz Janina - Dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Białymstoku

Data wytworzenia: 2022-01-17

Wprowadzający: Daniel Kamiński

Data wprowadzenia: 2005-07-20

Data modyfikacji: 2022-01-18

Opublikował: Danuta Brańska

Data publikacji: 2005-07-20